helalderman

YEDİKLERİN KADAR DOĞALSIN…

SEZERYANDAN SONRA NORMAL DOĞUM MÜMKÜN !

Posted by helalderman 19 Nisan 2011


Eski dikiş yerinde meydana gelebilecek yırtıklardan ve anne-bebekte oluşabilecek komplikasyonlardan dolayı, sezaryenden sonra normal doğum yapılması önerilmiyor. Ancak son yıllarda sezaryenin bazı yan etkileri tartışılmaya başlandı. Dr. Hakan Çoker, sezaryenden sonra normal doğumun mümkün olduğunu, en azından bunun anne ve doktorlar tarafından düşünülmesi gerektiğini söylüyor.

(Konu ile ilgili ayrntılı bilgiye geçmeden evvel ablamın bir yakınının iki çocuğunu sezaryen ile diğer iki çocuğunu da normal olarak yaptığını söylemiş olayım.)

Kadınlar doğumu normal, doğal haliyle yapmak istese de bazen korkuları bazen de sağlık sorunları yüzünden mecburen sezaryen ameliyatıyla bebek alınıyor. Ve bir bebeği dünyaya getirmenin şahitliğini yaşama isteği, içinde ukde olarak kalıyor. Sezaryen sonrasında yaşanan sancılı iyileşme süreci de sonraki gebelikleri normal doğumla sonlandırma isteğini tetikliyor. Ancak bu durumda karşısına ‘bir kez sezaryen olan bir daha normal doğum yapamaz’ kuralı çıkarılıyor. Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Hakan Çoker ise bu konuda anne adaylarını yüreklendirerek normal doğumun en azından denenmesi gerektiğini söylüyor.

Son yıllarda kadınlardan gelen talepler üzerine bu konunun tartışıldığını belirten Dr. Çoker, “Önümüzde Avrupa ve Amerika örneği var. Orada, sezaryenden sonra ikinci doğumların yüzde 30’u normal doğumla sonuçlanıyor. Bizde ise sezaryenden sonra ikinci doğumlar planlı bir sezaryenle sonuçlanıyor. Ancak isteyen anneler için bu doğum şansının artık olduğu bir gerçek.” diyor.

Dr. Hakan Çoker’e göre, bu konuda ailelerin ve doktorların birlikte sorumluluk alması önemli. Çalışmak, öğrenmek, olumlu olumsuz sonuçlarını hesaplamak gerekiyor. Eskiden sezaryen ameliyatı dikine kesilerek yapılırken doğumda yırtık riski daha yüksek olabiliyordu ama günümüzde enine bir kesik şeklinde yapıldığı için bunların normal doğum yapma şansı daha fazla. İlkini normal, ikinciyi sezaryen yapmış bir kadının üçüncü bebeğini normal doğurması daha kolay. Eski sezaryen dikişinin olduğu yerin yırtılma ihtimalinde risk oranının yüzde 3-5’i geçmediğini ifade eden Dr. Çoker, iyi takip edilirse zaten acil durumda yine sezaryene alınabileceğini belirtiyor. Kadınların ‘sezaryen üstüne tekrar sezaryen olursam riskleri nedir?’ diye de sormaları gerektiğine işaret eden Dr. Çoker, “Kimse bundan bahsetmiyor. İkinci sezaryenin de kendine ait, ameliyatın getirdiği riskleri var. Bunu Türkiye’de ne aileler ne de doktorlar tartışıyor. İkisini ayrı değerlendirmek lazım.

Bana gelenlere ‘sezaryenden sonra normal doğumda yardımcı olurum, ama siz de iyi düşünün, doğru bilgilenin ve şu kâğıtları imzalayın’ diyorum. Çünkü işler iyi giderken iyi de kötü gidince ilk suçlanan doktorlar oluyor.” diye konuşuyor. Sezaryenin planlı değil de, normal doğum süreci başladıktan sonra acil durumda yapılmış olması da sonraki doğumun normal olma şansını artırıyor. Dr. Hakan Çoker’in verdiği bilgilere göre, ilk doğumu planlı sezaryense veya ilkindeki sezaryen sebebi hâlâ geçerliyse ikinciyi normal doğuma bırakmak biraz daha riskli olabiliyor. Ayrıca sezaryen dikişinin çift kat veya tek kat olması da burada önem taşıyor. Çünkü daha çabuk iyileştiği için uzmanlar tek kat dikişi tercih ediyor ama sezaryenden sonra normal doğum yapılacağı zaman çift kat dikiş, risk oranını azaltıyor. Bu yüzden, doktorların annenin sonraki doğum planlarını da sorması ve operasyondan önce çift kat dikişi gündeme getirmesi gerekiyor. Anne adaylarının da sorumluluklarını alacak kadar doğum eylemini öğrenmesi ve kendini hazırlaması lazım.

Doğumun sezaryen olmasına karar verilince, doğum eylemi başlamadan bebeğin yeterince büyüdüğüne kanaat getirilerek 37-38. haftadan itibaren planlı olarak ameliyatın yapılmasına da karşı çıkıyor Dr. Hakan Çoker. En azından doğum süreci başlayıp, anne ile bebek arasındaki uyumu sağlayan hormonlar harekete geçtikten sonra ve gerekirse acilen sezaryene başvurulmasını öneriyor. Dr. Çoker şöyle konuşuyor: “Sezaryene karar verirken anne ve doktorun ne istediğini değil ‘bebek ne istiyor’ diye sormak ve bebeğe saygılı doğumlara geçmek lazım. Gerekli bir sebep yoksa planlı sezaryen anne ve bebeğe zarar vermektir. Doğum aktif olarak başladıktan sonra acil durumda sezaryene alınırsa en azından normal doğum taklit edilmiş olur. Anne ve bebek, hormonların etkisi altındayken sezaryene alınırsa anne ve bebek, sezaryenin olumsuz etkilerini çok daha az yaşar.”
HAKAN COKER
————————————————————————————————————

Doktorlar tarafından öne sürülen “Çatın dar, kordon kısa, suyun az” gibi sebepler normal doğum yapmak isteyen birçok gebenin sezaryene yönlenmesine sebep oluyor.

İzmir’den bir Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı olan Op. Dr. İbrahim Yanık aşağıdaki yazısında bu gibi yönlendirmelerin gerçekliğini değerlendiriyor.

***

Doğumla ilgili gerçekler:

Gebelik hastalık değildir. Fizyolojik bir süreçtir.
Her doğumda epizyotomi gerekmez (ilk doğumda gebelerin sadece yüzde yirmisine epizyo açılmalıdır. Doktorunuza bu soruyu sorun. Eğer “ilk doğumda yırtılmaması için her gebeye yapılır” diyorsa durumu tekrar değerlendirin. İngiltere’de şu an her gebeye epizyo açan doktor yönetime hesap vermektedir)
Epidural anestezi kesinlikle fizyolojik değildir: Getirdikleri kadar götürdükleri de vardır.
Önceden kemik pelvisi değerlendirip doğumun olup olamayacağına karar vermek diye bir yöntem yoktur. (Halk arasında çatı muayenesi, kemik muayenesi olarak bilinir.) Bunun amacı genellikle sezaryen için bahane üretmektir. Doğum dinamik bir süreçtir. Doğumun olup olmayacağına doğum eyleminde karar verilir.
Hastaneye doğum yapmak için yatan gebelerin doğurma oranı %90’dır.
Kordon dolanması çok nadiren sorun çıkarmaktadır. Yine su azalması çok nadiren görülen bir problemdir. Ultrasonda amnion sıvısı ölçülüp 2 santim kalana kadar doğum beklenebilir.
Dünyada sezaryen sonu ölüm oranı doğum sonu ölüm oranının dört katıdır.
İdrar kaçırma, cinsel ilişkide rahatsızlık gibi şikayetler normal doğum olmadan sezaryen doğumlarda da görülmektedir. Ve bu oranlar her iki grupta da düşüktür.
Oksitosin cinsel ilişki sırasında, emzirmede, aşık olunduğunda ve doğumda, özellikle de doğal doğumda yükselmektedir.
Doğum ile ilgili anlatılan hikâyelerin çoğu doğru olmayıp abartma içerir.
Doğum sırasında hidroterapi (Jakuzi içinde) epidurale yakın rahatlama vermektedir.
Sezaryen bir doğum yöntemi olmayıp anne ve bebeği acil bir durumdan kurtaran operasyondur.

22 Yanıt to “SEZERYANDAN SONRA NORMAL DOĞUM MÜMKÜN !”

  1. meliha said

    s.a iki sezeryan sonrası normal doğum için kaç yıl geçmesi gerekiyor acil cevaplarsanınız sevinirim zeynep hanım

    • suni sancının rahmi parçalaması riski sezeryan sonrası doğumdan daha tehlikeli ve risklidir.doktor ve hemşirelerin vakitten tasarruf için suni sancıya başvurduklarıda malumdur.sezeryan sonrası normal doğumda ben tam 2 yılsonra normal doğum yaptım,1,5 yıl sonra yapan bir arkadaşım daha var , 2-3-4 . çocuklarda dahi olabiliyor

      • meliha said

        ya benim iki sezeryan geçti başımdan üçüncü bebek için aradan kaç yıl geçmesi gerekiyor zeynep hanım

  2. sultan said

    ilk doğum normal oldu. 2.doğumum 15 ay önce oldu. bebek 27 haftalık iken erken doğum yapmak zorunda kaldım.normal doğum yapmak istiyorum 3. bebek için aradan kaç yıl geçmesi gerekiyor. acil cevaplarsanınız sevinirim

    • 3 yıl diyorlar ama bunu yapan doktor bile yok.hakan coker 2 yıl arası olsun dediğini okudum.burda arkadaşım 1.5 yıl sonra bebek doğmak üzereyken hastaneye gitti ve bebeğini normal doğurdu.2.3 hatta 4 bebekte dahi normal doğum yapılabilir.

  3. sultan said

    şunu da ifade edeyim; 2. doğumu sezeryan yapmak zorunda kaldım.

  4. Pakize said

    Benim ilk dogumûm normal ikinci doğumum bebek ters döndü diye sezeryan oldum Normal doğumdan sonra öyle hafifledim ki yeni doğmùs gibiydimAma sèzeryan doğumun üzerinden 3 yıl gectı ameliyattan yeni cıkmıs gibiyimSevgili anne adayları yarım insan olmak istemiyorsanız NORMAL DOĞUM diyorum

  5. aysn said

    ben 27 ay önce sezeryan oldum.henüz 5 aylık hamileyken doktorum sen doğuramazsın bebek büyük demişti.kontrole gittiğimde bebeğin kalpatışı normal değil sezeryan olmalısın dedi..ve 40 hafta bitmesine henüz 16 gün vardı.neyse bebeğe bişey olmasın diye korkarken ebe hanım normal doğumun başladığını 5cm açıklık olduğunu söyledi..normal doğum olsun dediğimde ise bebek ölürse karışmayız dediler.sonradan yanında çalışan sekreter arkadaş senin bebeği 4.5 kilo olduğu için sezeryane alındı diye kayıtlara geçti dedi..ancak 3.700 olarak doğduu..ben şuan bel ağrısı çekiyorum.çok fazla şikayetimm var.kimseye tavsiye etmem.2.bebeği düşünüyorum ama korkuyorum daa

  6. hatice said

    Benim ilki sezeryandi kordon dolandi ve rahim 8saatte 3santim acildi suyumuda bosaltilardi ve buyuzden sezeryana aldilar simdi hamileyim aradan2yil gecti normal yapmak istiyorum bu mumkum mu acaba

    • facebook ssvd grubunda;
      hastanelerde ani gelişen ve 1 yıl sonra normal doğum yapanlar mevcut.grubumuzda en kısa 1.5 yıl en uzun 43 haftanın sonuna kadar bekleyen benim.dr ve ebelerimiz ve gebelerimizle sizide aramıza bekleriz.

  7. sibel said

    ben ilk doumumu normal yaptım ikinciyi ise çatı darlığı nedeniyle sezerysn oldum ama şimdi çok pişmanım 3.cüyü normal yapma şansım varmıdır sizce

  8. cemre said

    Benimde iki cocugum sezeryanle oldu ilki hersey normalken kendi istegimle birazda acikcasi aceleci davrandim nede olsa ilkdi simdi aradan 3bucuk yil gecti 7 aylik hamileyim kesinlikle normal dogum istiyorum sancidan da korkuyorum kimse destek olmuyor normal doguma 2kez ruyamdada normal dogum yaptigimi gordum sizcede mumkun mu

    • bununla ilgili çok fazla örnek olsada bu bilgiler yansıtılmıyor.yurtdışında 4 üzeri ssvd ler dahi var ist.da seçeneğiniz çok ama başka şehirlerde bu malesef zorlaşır
      sez. dikişleri üşütünce daha sık ağrır hatta iki uç kısmı sızlar her gebede gelişiyor malesef.bende hala var inanın.

  9. cemre said

    Sezeryan yerim dikislerim bazen cok aciyor

  10. Songül said

    Ben ilk bebeğim sezaryan ile doğdu son günlerde herşey karıştı yok suyum azalmış çocuğum ters mis kalp atışı yavaşmis bundan dolayı beni başka hastaneye sevk etti devlet hastanesi başka bir hastaneye gittim orada bana sadece çocuk ters diye sezeryana aldı ve doğum kağıdında nullipar makat tanısı diye geçiyor ben ise bir daha doğum yapmak istesem normal olabilirmi

  11. EMEL said

    slm ben suan 27 yasındayım 2007 yılında bekarken mıyomektomı amelıyatı oldum 8 mm buyuklugunde mıyom alındı cocugun olmayabıır denmıstı coksukur evlendım hemen hamıle kaldım sımdıde normal dogum yapmak ıstıyorum ama hangı kadın dogum uzmanına gıttıysem sancın basladıgı an sezeryan olmalısın rahmın ıcerden yırtılabılır dıyorlar baska caresı yok mu bana yardımcı olabılır mısınız

  12. esra said

    Ben 3 sezeryan dogum yaptim. Aradan 7 yıl gecti. 4. Sezeryan tehlikeli olur mu ? Normal dogum yapabilir miyim ? Cocugumun olmasini cok istiyorum cevap verirseniz cok sevinirim🙂

Bir Cevap Yazın

 
